Finalbolagen 2020

TSC-likon-pris_25px = Bolag som gör upp om titlarna Årets startupbolag och Årets tillväxtbolag 2020.

Framtidsbolag-2020-logobanner-linkedin

Bransch

AccedoLogo_RGB_500px

Accedo
Accedo erbjuder teknik och mjukvarulösningar för videobranschen, en bransch som utvecklats från statiska tv-sändningar till interaktiva lösningar online. Med kunder som Netflix, HBO, Disney, Spotify, Deutsche Telekom och Samsung har de växt till ett globalt bolag med 16 kontor runt om i världen. Accedo omsätter idag över 500 miljoner, har över 450 anställda och har nyligen släppt en produkt som möjliggör för tredjepart att innovera på deras plattform för att växa ännu snabbare.

Software

Adent Logo mark blk w margin@33x

TSC-likon-pris_25px
Adent Health
Adent Health har utvecklat en CE-märkt app för dentalskanning i hemmet. Med enbart en smartphone kan användaren baserat på ett antal frågor och en serie med bilder utforska samt få svar kring sin tandhälsa. Bolaget har även utvecklat en plattform som kopplar samman patienter med tandläkare för digitala konsultationer. Bolaget har på kort tid etablerat sig i Danmark och UK och har över 100 anslutna kliniker.

Healthtech

Ancon-logo-tango-L

Ancon
Ancon utvecklar molnbaserad mjukvara för restauranger, caféer och barer med syfte att bygga ett komplett plattformsoberoende system så att alla delar av verksamheten ska kunna skötas via till exempel en surfplatta istället för att behöva hyra kassaapparet och skärmar. Bolaget har sedan 2015 ökat omsättningen med över 400 procent till 2019 och har över 1200 kunder i Sverige.

Fintech

Audiodo_logo_black_500px

Audiodo
Audiodo har utvecklat algoritmer som anpassar ljudupplevelsen i hörlurar till användarens individuella hörsel. Efter ett snabbt test på tre minuter via en app är de personliga inställningarna klara och den individuella lyssningsprofilen laddas in i hörlurarna. Tekniklösningen licensieras av elektronikbolag och under hösten 2019 lanserade Audiodo sin lösning tillsammans med hörlurstillverkaren Skullcandy och kommer att lansera ytterligare hörlurar från flera varumärken inom kort.

Musictech

Be My Eyesblue-logo

TSC-likon-pris_25px
Be My Eyes
Be My Eyes app kopplar ihop personer som är blinda eller har nedsatt syn med seende volontärer och företagsrepresentanter genom videolänk. På så vis kan användarna få hjälp med allt från att matcha kläder eller läsa en innehållsförteckning till att lösa komplexa tekniska problem. Be My Eyes finns tillgängligt på över 180 språk och är gratis för den som behöver hjälp. Istället tar de betalt från bolag som vill nå den här gruppen genom partnerskap samt de som vill erbjuda tillgänglig kundsupport. Be My Eyes tar sig an en global marknad med ca 2,2 miljarder personer med nedsatt syn och har idag närmare 200 000 användare samt 3,5 miljoner volontärer. Bolaget har ingått partnerskap och samarbeten med bland andra Google, P&G och Microsoft.

Accessibility tech

Beleco_logo_svart

Beleco
Beleco erbjuder möbler och inredningslösningar som en cirkulär tjänst. Genom bolagets marknadsplats hyrs möbler och designprodukter ut om och om igen av flera användare. Beleco äger inte själva möblerna utan förmedlar produkter från 100-tals företag, designers och tillverkare som får del av intäkterna som kunderna betalar för hyra möblerna. Genom sin tjänst erbjuder bolaget flexibilitet för användaren och öka nyttjandegraden på möbler som produceras.

Proptech

Brinja-Logga-500px

Brinja
Brinja har utvecklat en alarm-as-service-produkt som består av uppkopplade sensorer som kan varna om eventuella risker och faror på byggarbetsplatsen. Sensorerna läser av luftkvalitet, damm- & gasnivåer samt ljudnivåer och kan även detektera fallolyckor. Vid eventuella risker kan plattformen direkt varna all personal genom larm, sms och varningar i uppkopplad skyddsutrustning. Bland kunderna återfinns NCC och Skanska.

Contech

CabinAir_logo_RGB_w435_neg

Cabin Air
CabinAir utvecklar, producerar och säljer lösningar för luftrening i bilar, som filtrerar bort 99% av alla oönskade partiklar och bakterier/virus på en enda filtrering. CabinAirs lösningar finns idag i nya Volvobilar världen över. De har även tagit fram produkter för eftermarknaden vilket möjliggör tekniken även för äldre bilar. Produkter finns idag i över 100 000 bilar och bolaget kommer inom de närmsta åren att ingå partnerskap med flera av de stora bilaktörerna.

Cleantech

Care-to-Translate-green-logga

Care To Translate
Care to Translate är ett medicinskt översättningsverktyg för vårdpersonal som är tillgänglig dygnet runt. Appen möjliggör kommunikation mellan vårdpersonal och patienter oavsett språk och kan bland annat användas i akuta situationer då fysisk tolk inte finns att tillgå. Care to Translate minskar risken för feldiagnostik, felbehandling, komplikationer, återinläggningar och långa inläggningstider genom att ge patienter och vårdgivare tillgång till säkrare och mer precis kommunikation. Affärsmodell baserar sig på en saas-lösning där organisationer betalar för abonnemang. Appen finns tillgänglig på 30 språk och har i dag närmare 100.000 användare i över 120 länder.

Healthtech

Cartana-500px

TSC-likon-pris_25px
Cartana
Cartana utvecklar en ny patenterad teknologi för analys av hjärnceller med stor potential att öka förståelsen av hjärnan och dess sjukdomar. Bolagets ISS-teknik (In Situ Sequencing) möjliggör “Google-liknande bio-mappning” av biologiska vävnader. Detta ökar möjligheterna att finna botemedel mot de sjukdomar kopplade till hjärnan som idag är obotliga, till exempel Alzheimer, Parkinson och epilepsi. Bolaget erbjuder kit och tjänster med fokus på kartläggning av genexpression i olika celler in situ, det vill säga på plats i en vävnad. Tekniken är patentskyddat och den potentiella marknaden är forskningslaboratorier och läkemedelsbolag världen över och kan drastiskt minska ledtiderna i läkemedelsutvecklingen.

Biotech

ClimeOn500x375-v2

TSC-likon-pris_25px
Climeon
Climeon är ett produktbolag inom energiteknik som marknadsför och säljer sin egenutvecklade teknik, Heat Power-systemet, som tillvaratar energin i lågtempererad geotermisk värme och spillvärme (dvs varmt vatten) för att generera elektricitet. Heat Power är en billig och förnybar energikälla med potential att ersätta mycket av den energi som idag kommer från kol, kärnkraft, olja och gas. 2015 gjorde bolaget sina första installationer hos SSAB och Viking Line, där Heat Power-tekniken omvandlar spillvärme till grön el. Sedan dess har bolagets orderstock vuxit till cirka 800 miljoner och bland kunderna återfinns storbolag som Maersk och Virgin Voyages. 2018 blev Climeons första geotermiska kraftverk färdigt, och man producerar nu grön el från varmvatten på Island. Bolaget också färdigställt ett geotermiskt kraftverk i Japan och vunnit ordar i Taiwan. Bolaget var också det första någonsin utanför Nordamerika att ingå ett samarbete med Breakthrough Energy Ventures, energifonden som backas av bland andra Bill Gates, Jeff Bezos, Masayoshi Son med flera.

Cleantech

DanAds-logo-green@-500px

DanAds
DanAds har utvecklat en teknisk bokningslösning som nätplattformar kan integrera i sina system för att skapa möjligheter för alla som är intresserade av att köpa digitalt utrymme att göra det själva direkt. De stora plattformarna kan då nå även små och medelstora bolag och sköter allt i form bokning, uppläggning samt fakturering. För sin whitelabel-lösning tar de sedan en andel av intäkten på annonsintäkten. DanAds har bland annat Ebay, Bloomberg, Soundcloud, Phillips, Tripadvisor och Google på kundlistan och fortsätter att växa med kontor i Stockholm och New York.

Martech

Defentry_Logo_transparent_bg

Defentry
Defentry är ett cybersäkerhetsbolag som använder artificiell intelligens för att bekämpa id-kapningar och hackerattacker. Affärsidén går ut på att skydda företagsdata genom att varna då identiteter eller privata uppgifter används eller säljs på svarta marknaden. Bolaget grundades 2015 och har gått från 20 000 användare år 2018 till över 150 000 användare 2020. Samarbetar bland annat med ID-försäkringsjätten mySafety.

Cybersecurity

Detecht- logga

Detecht
Detecht utvecklar ett appbaserat automatiskt nödlarm för motorcyklister som genom en smart algoritm och mobilens sensorer identifierar och larmar vid en olycka. Det är det första personliga sensorlarmet med direktuppkoppling till SOS Alarm vilket kan minska larmtiden med cirka 50 procent. I Norden finns cirka 1 miljon motorcyklister, i Europa 25 miljoner och i världen 150 miljoner. Hittills har över 80 000 installationer gjorts. Appen har utöver nödlarm även en rad andra funktioner anpassat för motorcykelåkning. Bolaget har som mål att inom tre år vara den största digitala plattformen för motorcyklister.

Security / Network

DYNAMIC_CODE_500px

TSC-likon-pris_25px
Dynamic code
Dynamic Code erbjuder självtester för infektionssjukdomar, könssjukdomar, intoleranser samt tester för kost och livsstil. Genom att omsätta den senaste DNA-forskningen kommer vården närmare medborgarna och vårdkedjan effektiviseras. Dynamic Code äger en teknisk plattform genom vilken konsumentens testsvar i hemmet säkert knyts ihop med vårdgivare och apotek. Bolaget har dessutom lanserat det första svenska Covid-19-testet som utförs av konsumenten själv i hemmet. Under 2019 ökade B2B-försäljningen med över 700 procent. Bolaget har integrationer med nästan alla digitala vårdaktörer på den svenska marknaden och finns även i Danmark, Norge, Storbritannien och Tyskland. Bolaget äger hela kedjan, från tester till teknik, analys och logistik vilket lägger grunden för en skalbar affärsmodell.

Medtech

Exeger-Logo-square-500px

TSC-likon-pris_25px
Exeger
Exeger utvecklar, producerar och säljer solceller till företag. Den patenterade teknologin bygger på en unik nanomaterial-innovation som medför att solceller för första gången någonsin går att göra med olika färger och ytstrukturer som passar slutprodukten. Det kan till exempel se ut som läder, textil, trä, plast eller borstat stål. Exeger har utvecklat samtliga komponenter i solcellen samt designat, konstruerat och byggt samtliga maskiner själva. Fabriken som ligger vid KTH är på 3200 kvm och kan producera tiotals miljoner produkter per år. Teknologin konverterar allt typ av ljus både inomhus och utomhus och bolaget har bland annat stora industrikunder som Samsung och ABB.

Cleantech

Flarie logo

TSC-likon-pris_25px
Flarie
Flarie är en underhållningsplattform i mobilen som erbjuder brandade gratisspel med riktiga priser. Appen har redan närmare 1 miljon registrerade användare på den svenska marknaden. Flaries B2B-plattform, som möjliggör för olika varumärken att skapa egna spel, har uppvisat bäst i siffror i branschen vad gäller konvertering och engagemang. Idag spelar över 2,5 miljarder människor världen runt mobila spel och spelbranschen är världens snabbast växande industri. Flarie har lyckats skapa en ny kanal för marknadsföring och samarbetar i dag med över 80 olika varumärken på totalt 5 marknader.

Martech

G-Loot_Logo_Portrait_Green_Black512px

TSC-likon-pris_25px
G-Loot
G-Loots plattform låter vem som helst att delta och tävla i turneringar på världens största pc- och mobilspel online. De har fler än 2,6 miljoner dagliga events på mer än 100 marknader. Globalt lockar e-sport i år drygt 450 miljoner tittare och är världens snabbast växande sport. G-Loot har samarbetsavtal med samtliga stora spelutvecklare världen över och har de senaste åren vuxit med över 4000 procent.

Gaming

Globhe-logo_dark@10x

GLOBHE
GLOBHE har lanserat världens första Crowddroning plattform för att göra bilddata från drönare tillgängligt med målet att förebygga pandemier, miljöförstöring och naturkatastrofer i högre grad. Idag är 3700 drönare/drönarpiloter i 77 länder uppkopplade till Crowddroning by GLOBHE och samlar in bilddata “on demand” från kund som sträcker sig från jordbrukare till FN. När en kund gör en beställning matchas den med närmsta drönare/drönarpilot som flyger uppdraget och laddar upp bilddatan från flygningen i plattformen där kunden kan ladda ner den. 

Drone Tech

Grace_logo_symbol_top-1

TSC-likon-pris_25px
Grace Health
Grace Health bygger den första digitala kvinnokliniken för de 1,9 miljarder kvinnor som bor i tillväxtmarknader. Bolagets tjänst är utvecklat för att på ett effektivt och skalbart sätt öka tillgängligheten av hälsotjänster och information till kvinnor i tillväxtmarknader som äger sin egen telefon men som i många fall saknar tillgång till smart och relevant hälsovård. Deras AI-chatbot är tillgänglig i Instant Messaging-plattformarna Facebook Messenger och WhatsApp och kräver mindre mobildata. På så vis får användarna som oftast har mindre resurser tillgång till relevant hälsovård och information, kan tracka sin menscykel och fertilitet samt ställa frågor kring sexuell och reproduktiv hälsa. Bolaget har sedan start fått över 440 000 användare och de största marknaderna är Ghana, Nigeria och Kenya.

E-health

GRIM_Logo_black-background_white-font

GRIM
GRIM är en plattform för försäljning av ful och överskottsproducerad ekologisk frukt och grönsaker. Globalt går cirka 1/3 av all producerad frukt och grönsaker förlorad av estetiska skäl eller på grund av att det är en överproduktion. GRIM säljer dessa produkter direkt från gårdarna till privatkunder genom matabonnemang och till livsmedelsproducenter som vill välja en mer hållbar linje.  Målet är att bli den största plattformen i Europa. 

Foodtech

iGrant

iGrant.io
iGrant.io är en molntjänst som hjälper organisationer att kapitalisera sin kunddata samtidigt som de följer gällande lagstiftning och låter kunden bestämma över sin egen data. Bolaget är en av de första med en molnbaserad samtyckesplattform som hjälper organisationer att uppfylla kraven enligt dataskyddslagstiftningen. På ett kostnadseffektivt och enkelt sätt ger de sina kunder ett verktyg för att veta vad de har sagt ja till. Tjänsten är skalbar och integreras med befintliga IT-system.

RegTech

Ingrid

Ingrid
Ingrid hjälper e-handelsföretagen att förbättra fraktupplevelsen för kunderna genom ökad flexibilitet, transparens och valmöjlighet i kassan. Ingrid är en SaaS-plattform med produkter för fraktoptimering i varje steg av kundresan och ger e-handlarna tillgång till 200 fraktbolag och deras tjänster. Bolaget har idag kontor i Stockholm och i Polen och siktar nu på marknader utanför Norden.

E-commerce

Karma_Logo_Horizontal_Pink

Karma
Karma är en app som säljer bra mat till halva priset som annars hade slängts från grossister matbutiker, restauranger, caféer och bagerier. Karma lägger medvetenheten och makten i händerna på konsumenterna som idag tillsammans har räddat flera miljoner måltider från att slängas. Karma lanserades i Stockholm 2016 och i har idag över 8 900 anslutna aktörer över hela Sverige. Idag har Karma kontor i Stockholm, London och Paris och har nyligen introducerat möjligheten att veckovis prenumerera på räddad frukt och grönt som levereras hem till dörren.

Foodtech

memmo_logo

Memmo
Memmo har en plattform där privatpersoner och företag kan beställa personliga videohälsningar från idrottare, skådespelare, musiker, komiker och andra välkända profiler. Profilerna sätter själva sitt pris och memmo tar en andel av det beloppet. Bolaget gick från idé till en investeringsrunda på drygt 20 miljoner och lansering inom 90 dagar. På plattformen finns idag närmare 1000 profiler som skapat över 5000 videohälsningar och tjänsten erbjuds förutom i Sverige även i Tyskland, Norge och Finland.

Entertainment

Monivent_v2_transparent

Monivent
Monivent tar fram medicintekniska produkter som förbättrar vården av nyfödda i behov av andningshjälp. Cirka 3-6% av alla nyfödda börjar inte andas av sig själva utan luft behöver manuellt pumpas ner i barnets lungor. Med Monivents produkt mäts luftflödet till barnet direkt i ansiktsmasken med omedelbar och kontinuerlig återkoppling. Affärsmodellen bygger på initial försäljning av systemet till förlossnings- och neonatalavdelningar och därefter återkommande försäljning av engångsartiklar. På Monivents målmarknader i EU och Nordamerika uppskattas 250 000–500 000 nyfödda behandlas med manuell ventilering varje år.

Medtech

Mycorena-Logo-Main

Mycorena
Mycorena har tagit fram ett svampbaserat protein, Promyc, med hög näringskvalitet. Det säljs till matproducenter för att användas i deras produkter . Produktionen av Promyc baseras på biprodukter från existerande livsmedelsproduktion vilket gör den mindre resurskrävande och mer hållbar. Mycorena har sitt ursprung i forskningen och håller just nu på att bygga en fullskalig produktionsanläggning som är beräknad vara klar 2021. Anläggningen ska kunna producera 50 ton Promyc årligen. Bolaget har tagit in 25 miljoner och i ägarlistan finns bland andra Bertebos Foundation.

Foodtech

Nectarine_Logo_Small_Usage_Stacked_RGB-300x300

Nectarine
Nectarine är en AI-baserad fjärrvårdslösning som möjliggör att människor kan bo kvar hemma längre. Lösningen bygger på ett vristarmband och en app. Genom armbandet registeras data från användaren 24 timmar om dygnet och om en avvikelse från det normala mönstret upptäckts, exempelvis vid ett fall eller om användaren är sängliggande, skickas en signal till vårdgivaren som kan agera på informationen. I ett samhälle med en alltmer åldrande befolkning ger denna lösning ökade möjligheter för användarna att tryggt bo kvar längre i hem och upprätthålla livskvalitet och självständighet.

Medtech

NextFuel_Color_Combination

NextFuel
NextFuels affärsidé går ut på att göra det enkelt och kostnadseffektivt att ersätta fossila bränslen med ett grönare alternativ. Bolaget omvandlar snabbväxande gräs, såsom elefantgräs som växer på biareor, till en gröna kopia av t ex kol som kolkraftverk kan börja använda utan att behöva genomför förändringar i sin infrastruktur. De typer av gräs som de använder binder tillräckligt med koldioxid för att göra hela NextFuels process koldioxid-negativ på några månader. NextFuel är mer kostnadseffektivt än olja och även kol på de flesta marknader. Under 2019 har produkten validerats kommersiellt då de implementerats inom sina första projekt i industrin.

Cleantech

Nilar_logo_RGB_positive

Nilar
Nilar utvecklar batterier för olika typer av energilagring, exempelvis för industrier och laddstationer för elfordon. Bolaget har utvecklat en metod för att flerdubbla livslängden på sina batterier och den nya patenterade metoden gör att Nilars batterier klarar betydligt fler laddningar än andra jämförbara batterier. Bolaget har även utvecklat en lösning som kan användas i hushåll för lagring av energi. Tillverkningen är baserad på 100 procent förnybar energi i produktionsanläggningen i Gävle. Bolaget som startade sin första skalbara och helautomatiska produktionslinje 2014 är idag värderat till 1,5 miljarder, har 130 anställda och förbereder sig för en börsnotering.

Cleantech

NQS_logo_pos

Nordic Quick Systems
Nordic Quick System har uppfunnit, patenterat och lanserat ett kedjehjul med roterbara och utbytbara slitagedelar. Kedjehjul är en komponent i bland annat kedjetransportörer, vilka används för att transportera tungt gods. Bolagets lösning gör att underhållet av kedjehjulen går fem gånger snabbare, inte kräver några lyfthjälpmedel eller någon brandvakt. Således förbättras säkerheten och ergonomin för personalen och produktionstiden kan optimeras. Marknaden för kedjehjul i Europa omsätter årligen 35 miljarder SEK. Bolagets som grundades 2019 har redan kunder som bland annat SCA, BillerudKorsnäs och SSAB.

Mechanics

Omocom-logo

TSC-likon-pris_25px
Omocom
Omocom är en försäkringsförmedlare som erbjuder tidsbegränsade försäkringslösningar specifikt anpassade för delningstjänster. Försäkringarna är avsedda för delning och uthyrning av till exempel prylar, bilar och lokaler. Genom sin tjänst vill Omocom underlätta för privatpersoner och företag att tryggt hyra ut och därmed öka användning av redan existerande prylar och göra det enklare att vara en del av den cirkulära ekonomin. Omocom har idag partnerskap med över nio delningsekonomi-plattformar och har hittills sålt över 20 000 försäkringar sedan lanseringen i oktober 2019. Bolaget har även lanserat sin tjänst i Norge och backas bland annat av affärsänglar från Klarna, iZettle, Spotify och Vardia.

Insuretech

OSSDSIGN_logo_SVART_RGB

OssDsign
OssDsign utvecklar och säljer regenerativa implantat för förbättrad läkning av benskador, främst i skallen och ansiktet. De individuella implantaten tillverkas utifrån analyser av datortomografi gjorda på patienten. Implantaten används främst på patienter med kraniedefekter efter hjärntumörsoperationer, trauma eller stroke. De säljs direkt till neuro- och plastikkirurgiska kliniker i Europa och USA, samt Asien. OssDsign har sitt huvudkontor i Uppsala, där utveckling och produktion sker. Bolaget är i en kommersiell expansionsfas och bland annat byggs i USA en organisation som stöttar ett nätverk av distributörer. OssDsign har kvalitetscertifiering, CE-märkning, flera FDA-godkännanden och är noterat på First North.

Medtech

positiongreen_RGB (1)

Position Green
Position Green låter organisationer rapportera, analysera och kommunicera hållbarhet på ett enkelt sätt. Genom bolagets plattform kan företag samla in hållbarhetsdata från sin organisation och från leverantörer, både manuellt och automatiskt från olika datakällor. Plattformen låter företag skapa KPI:er, göra emissionsberäkningar och rapportera efter inbyggda mål- och rapporteringsstandarder. Position Green har kunder i Sverige, Danmark och Finland.

Impact-tech

Qred.logga

Qred
Qred är ett fintechbolag som erbjuder lån till småföretag. Genom sin automatiserade plattform för ansökan och lånehandläggning kan bolaget hantera en stor mängd ansökningar och korta ner svarstiden från veckor till timmar. De har på kort tid nått över 17 000 kunder i Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna och Brasilien. De har lånat ut över 3 miljarder och blev av Financial Times utsedda till ett av de snabbaste växande bolagen i Europa.

Fintech

Readly

TSC-likon-pris_25px
Readly
Readly erbjuder en digital prenumerationstjänst med obegränsad tillgång till tusentals digitala magasin och tidningar i en app. I samarbete med närmare 800 förlag runt om i världen leder Readly digitaliseringen av magasinindustrin i syfte att öka tillgången av tillförlitlig journalistik i digitala kanaler. Den globala magasinsektorn är en miljardindustri som genomgår en digital transformation. Det senaste året distribuerade Readly närmare 5 000 magasin till användare på 50 marknader och 16 språk. Under 2019 har över 120 000 upplagor lästs 83 miljoner gånger världen över. Bolagets grundades i Växjö 2012, har kontor i Stockholm, Storbritannien och Tyskland och finns i Nederländerna, Italien, Australien och Nya Zeeland. Bolaget har nästan fördubblat sin omsättning de 5 senaste åren.

Digital media

Regily-box-logo-no-background

Regily
Regily erbjuder produkten Flowbrain som ska öka konverteringen vid sign-ups online. Genom access till datakällor världen över och genom att identifiera nyckelpunkter, t ex plats, enhet, språk med mera på den som ska registrera sig var på Regily presenterar det mest optimala flödet för den personen. Samtidigt lär sig AI-motorn mer om hur användarna världen över nyttjar deras sign up-tjänst för att bli ännu smartare. Nära 30 miljoner registreringar har skett genom bolagets plattform. Grundarteamet var med och byggde upp Klarnas produkt och har sedan starten 2017 växt till 30 anställda . Regily tripplade sin omsättning under förra året och har bland andra Anders Borg och två av Mojang-grundarna på investerarlistan.

Saas Software

Sana-Labslogotype-black

Sana Labs
Sana Labs har utvecklat en utbildningsplattform som med AI ska individanpassa och effektivisera lärande. Elevens utbildning startar genom ett initialt kunskapstest för att identifiera vad den redan kan och vilka delar som behöver arbetas mer på. Plattformen anpassar därefter utbildningen löpande i realtid och nästa moment baseras på vad eleven har lätt och svårt för och mönster i hur eleven lär sig. Plattformen är innehållsagnostisk och används idag på fysiska skolor, onlineutbildningar och yrkesutbildningar men även på sjukhus och företag.

Edtech

Scientific_Edtech_logo-bg-white

Scientific EdTech
Scientific EdTech skapar digitala läromedel för barn mellan 7-15 år genom att kombinera vetenskap och gamifiering för inlärning av matematik. Genom lösningen kan man kontinuerligt mäta elevers utveckling på individuell nivå och gruppnivå. Bolagets metod har visat sig kunna hjälpa barn att på relativt kort tid höja sin kunskapsnivå. Metoden bygger på forskning från Lunds universitet och har nu även utvidgats till en konsumentprodukt för barn i åldrarna 6-9 år. Scientific EdTech har ingått partnerskap med bland annat Microsoft och Massive Entertainment.

Edtech

steamery_logo_black-(2)

Steamery
Steamery vill förlänga livstiden på alla kläder genom att erbjuda designade och moderna klädvårdsaccessoarer. Deras produkter ersätter i viss utsträckning tvättning av kläderna vilket även det bidrar till en grönare livscykel för kläderna. Bolaget omsatte närmare 70 miljoner förra året, har växt till över 25 anställda och säljer sina produkter på över 60 marknader. Deras produktserier som bland annat innehåller steamers, avnoppare och klädborstar har blivit omnämnda i Vogue, GQ, The Guardian och av Oprah Winfrey.

Fashion

Strawbees-Education_logo_web

Strawbees
Strawbees tillverkar en konstruktionsleksak för att stimulera och lära barn programmering, teknik och problemlösning. Detta genom att koppla samman sugrör och kopplingar som kan byggas ihop på ett oändligt antal vis och programmeras till att utföra olika saker. Bolaget är idag verksamt i Nordamerika, Europa och Asien där de bland annat har avtal med drygt 30 000 skolor i Thailand.

Edtech

Stream Analyze

TSC-likon-pris_25px
Stream Analyze
Stream Analyze har ett utvecklat sa.engine, en plattform som möjliggör för analytiker och ingenjörer interaktivt och utan avancerad programmering att skapa, distribuera och köra godtyckliga AI-modeller på valfri hårdvara, såsom sensorer, styrenheter med mera. Systemet möjliggör interaktiv oplanerad hämtning, filtrering och analys av data i realtid under hela produktcykeln. Detta möjliggör för nya affärsmodeller, som t ex att ta betalt baserat på hur mycket en produkt används. Affärsmodellen bygger på prenumeration av licenser som skalas efter antal maskiner där verktyget sa.engine installeras. Stream Analyze har påbörjat samarbeten med bland annat Ericsson, Zenuity och HMS Networks och siktar på andra flera stora marknader som Storbritannien och USA.

Saas Software

SveaSolar_black

Svea Solar
Svea Solar anlägger solcellsparker och andra solcellslösningar med egen personalstyrka för både privatpersoner och företag. Målet är att förenkla och tillgängliggöra förnybar energi. Bolaget grundades 2014 och har idag en femtedel av den svenska solcellsmarknaden. Bolaget har närmare fördubblat sin omsättning de senaste åren från 243 miljoner, 2018 till närmare en halv miljard 2019. Bolaget startade i höstas ett samarbete med möbeljätten Ikea som förmedlar Svea Solars produkter. Svea Solar siktar på att nå en miljard i omsättning i år.

Cleantech

Swegan_ORIGINAL_blue_noBG

SweGan
Swegan har utvecklat en patenterad lösning för att tillverka halvledare som bland annat kan användas inom telekom- och rymdindustrin. Bolagets produkt kan också skapa bättre förutsättningar för effektivare 5G-lösningar. Förutom att sälja direkt till kund licensieras tekniken. Lösningen ökar prestanda och ger en högre verkningsgrad, samtidigt som den minskar energiförbrukningen. En kritisk faktor, såväl för telekom- som rymdindustri. Swegan ökade sin försäljning förra året med 400 procent. 

Electronics

Tiki Safety

Tiki Safety
Tiki Safety tillverkar en övertrycksmask med en unik konstruktion där mask, fläkt och filter sitter samlat på ett ställe. Fläkten sitter skyddad inuti masken och fläkthastigheten regleras automatiskt tack vare den innovativa tryckgivaren som styr mängden luft som behövs för att hålla övertryck i andningsskyddet. Masken passar för alla typer av arbete i skadlig miljö så länge det finns syre i luften. Under 2020 har Tiki växt från 6 till 21 anställda och försäljningen har tiodubblats.

Safety

Tink_wordmark_lax_black

Tink
Tink är en av Europas ledande bolag inom open banking. De förser banker och andra fintechbolag med infrastruktur och data som möjliggör nya finansiella tjänster. Genom ett API ger Tink sina kunder tillgång till aggregerad finansiell data, möjlighet att genomföra betalningar och bygga verktyg för personlig ekonomihantering. Plattformen är ansluten till fler än 2500 banker och fintechbolag, bland annat PayPal, NatWest, BNP Paribas Fortis, Nordea och SEB, och når totalt över 250 miljoner bankkunder i Europa.

Fintech

unibap-logo

TSC-likon-pris_25px
Unibap
Unibap utvecklar visuell 3D-perception till automationslösningar för rymd och tillverkningsindustri. Bolaget integrerar hård- och mjukvara som används i systemen för att förbättra den visuella förmågan hos robotar, samt för att möjliggöra maskininlärningsfärdigheter och mer effektiv styrning. Bolaget startade sin produktutveckling 2014, skickade upp sin första produkt i rymden 2016, börsnoterades 2017 och har idag bland annat kunder som NASA och Europeiska rymdstyrelsen.

Automation

Valu8_001

Valu8
Valu8 är ett research-verktyg och databas som sammanställer finansiell data från över 60 miljoner företag i 15 länder i Europa. Målet är att tillgängliggöra data från privata bolag så att Valu8 användare kan analysera potentiella kunder, leverantörer, göra bransch- & målgruppsanalyser samt bolagsgenomlysningar inför t ex investeringar. Valu8 är molnbaserad och erbjuder API-anslutningar. Bland kunderna återfinns storbanker och över 80 procent av alla nordiska investmentbolag.

Fintech

voi_logo_coral

TSC-likon-pris_25px
VOI
Voi är ett svenskt mikromobilitetsbolag som erbjuder delning av el-scootrar med målet att förändra hur människor reser i städer. Bolaget har på mindre än två år etablerat sig i fler än 35 europeiska städer med fler än fyra miljoner användare. Voi har idag över 400 anställda och är backat av starka investerare och affärsänglar som Vostok New Ventures, Balderton, Creandum och Christina Stenbeck. Genom sin tjänst, och ett nära samarbete med städer och kollektivtrafik, vill Voi bidra till grönare, smartare och mer framkomliga städer med minskade utsläpp, ljudnivåer och trafik. Vois tjänst är idag helt koldioxidneutral i alla verksamma städer.

Mobility

Woshapp.logo.blue

Woshapp
Woshapp erbjuder en hållbar on-demandlösning för biltvättsbranschen som är miljövänlig och vattensnål. Med hjälp av en miljövänlig nanoformula används endast 0,3 liter vatten per tvätt jämfört med i genomsnitt 150-500 liter per traditionell tvätt. Tjänsten riktar sig både till företagskunder och privatpersoner och har redan kunder såsom Avis, Hertz och bildelningsföretaget Aimo.

Cleantech